The Road to Success is Always Under Construction road sign

Als commercieel directeur binnen Prodist ERP Software spreek ik al meer dan vijfentwintig jaar dagelijks met ondernemers. Meestal zijn dat heel leuke gesprekken over van alles en nog wat want als ondernemer krijgen we vaak met dezelfde dingen te maken en dat praat wel zo lekker. Of je nu een groot bedrijf hebt of een wat kleiner bedrijf, we ervaren veelal dezelfde zaken die spelen met onze medewerkers of onze klanten. Maar we praten ook vaak over de ontwikkeling die je doormaakt als je al wat langer ondernemer bent. Tussen het hebben van een goed ondernemersplan en de uitvoering hiervan worden de nodige schoenen versleten. En als je dan je doel hebt bereikt kom je erachter dat je nog maar aan het begin staat van de reis. Als ondernemer ben je namelijk nooit echt helemaal klaar, er is altijd nog wel iets wat (af) moet en komt er van alle kanten veel op je bord terecht. Ik hoor dan ook vaak de klacht dat men door deze drukte nergens aan toekomt. “Ik word geleefd”, krijg ik vaak te horen en dat herken ik natuurlijk zelf ook wel. Ondernemen is hard werken en daarmee bedoel ik overigens niet dat we allemaal honderd uur per week moeten werken maar meer dat je in je hoofd eigenlijk nooit helemaal vrij bent. 

Met de wind in de rug is ondernemen het mooiste dat er is en haal je er al snel meer dan genoeg voldoening uit en ervaar je deze druk daarom ook niet. Maar in tijden van crisis ben jij ook degene waarnaar gekeken wordt om het bedrijf door de storm te leiden en dan is alles ineens een stuk lastiger. Op dat soort momenten staat de echte ondernemer op en neemt besluiten waardoor de omzet weer groeit of waardoor de kosten naar beneden gaan. Een  ideale combinatie trouwens. 😉 Gelukkig ligt het dieptepunt van de laatste crisis alweer achter ons. De economie trekt weer flink aan en het sentiment is zeker een stuk beter. De bomen groeien misschien minder ver tot de hemel want er is meer realiteitszin ontstaan. En het gratis geld van voor deze crisis is ook op, daar hoef je bij de bank in ieder geval niet meer om te komen. Rente op je spaargeld trouwens ook niet…

De waan van de dag

Door al deze zaken die dagelijks in hoog tempo op je af komen raak je al snel is een soort modus van leven bij de dag. Een weekplanning in je agenda gaat nog wel maar maanden, laat staan jaren vooruitkijken is er vaak niet meer bij. Natuurlijk is er wel een toekomstvisie en staan er tijdens de MT’s, BT’s – of hoe ze bij jou ook heten – genoeg zaken op de agenda die vooruitkijken noodzakelijk maken. Regeren is vooruitzien en dat is in het ondernemerslandschap dubbel waar. 

Een goed idee, product of dienst kan namelijk met de juiste sales en marketing-acties op de juiste tijd goud waard zijn. Vraag dat maar aan de mannen van Thuisbezorgd, Uber of Cool Blue, die weten dat wel. En in dat kader van het zien en inspelen op dit soort kansen is het belangrijk dat je het functioneren van je onderneming, je medewerkers maar ook jezelf regelmatig tegen het licht houdt. We laten ons al snel afleiden door de waan van de dag en de goede voornemens die je in het weekend bedenkt liggen dinsdag alweer onder een dikke laag andere prioriteiten. En daar schuilt zeker een gevaar. Doorgaan op dezelfde weg garandeert namelijk niet dezelfde resultaten als in het verleden en door de hectiek komt dat ene fantastische idee nooit verder dan een onderbuikgevoel van “ik moet er echt eens iets mee doen”. 

Veranderen is nooit gemakkelijk

En daarom is het goed om eens met andere ondernemers te praten. Zoals ik al aangaf hebben zij vaak dezelfde problemen als jij maar hebben ze daar hun eigen oplossingen voor bedacht. En die zijn vaak verassend eenvoudig en gemakkelijk over te nemen.  Een goed gesprek helpt dan ook echt. Andere inzichten geven andere oplossingen. Zo heb ik zelf de afgelopen tijd veel van onze klanten bezocht. Om één van die leuke gesprekken te hebben over van alles en nog wat. En als we dan na een tijdje op het gebruik van onze software terecht komen geven ze aan dat ze, omdat ze al jaren met onze software werken, in een soort standaard werkwijze zijn terechtgekomen. “Zo doen we het al jaren en eigenlijk weten we ook niet beter.”  Dat je klant inmiddels andere vragen stelt is je als ondernemer natuurlijk niet ontgaan maar daar je organisatie en je werkwijze op aanpassen is nog niet zo gemakkelijk. 

Veranderen is nooit gemakkelijk en het veranderen van een cultuur en ingesleten gewoontes is misschien wel het moeilijkste van allemaal. Maar toch is dat juist hetgeen wat wij als automatiseerder vaak adviseren. Andere vragen en andere werkwijzen bij je klant vragen ook een andere software en productie-inrichting bij jou als leverancier. Een andere manier van communicatie via onlinekanalen en het bestellen via internet speelt hierbij een belangrijke rol. 

Maar ook gewoon beter gebruik van je bestaande software maakt vaak al een groot verschil. Je medewerkers voor het gedeelte van de software die zij veel gebruiken weer eens een training door een specialist laten geven, geeft vaak al veel rendement. En structureel onderhoud inplannen van je software door een consultant eens in de 2 maanden te plannen, draagt daar zeker aan bij. Zoals een auto regelmatig voor onderhoud naar de garage moet, heeft ook je software af en toe onderhoud door een specialist nodig. Zo zorgen we samen voor en een optimaal werkend pakket en blijft het kennisniveau van je medewerkers op peil. Ik zeg: win win.

Mail mij gerust voor een goed gesprek:
Jan van der Meulen
j.vd.meulen@prodist.nl

Geef een reactie